Alle funderingen voor de onderdoorgang zijn inmiddels aangebracht. Hieronder vallen ook de strengankers waarover u in september al kon lezen. Op hoofdlijnen zijn er in oktober twee type werkzaamheden: het beton storten en het uitgraven van de onderdoorgang. Hieronder lichten we deze werkzaamheden toe.
Beton storten
Voordat het beton gestort kan worden, moet eerst gezorgd worden voor een sterke basis. Daarom wordt eerst gestart met het vlechtwerk. Dit bestaat uit een netwerk van stalen staven die met elkaar verbonden worden. Dit vormt de wapening; de versteviging die ervoor zorgt dat het beton straks sterk genoeg is om zware lasten te dragen, zoals bijvoorbeeld verkeer. In september kon u hier al meer over lezen. Ook wordt er bekisting aangebracht. Dit is een soort mal, waarin het beton gegoten wordt. Deze bekisting is gemaakt van staal. Beton storten betekent dat we vloeibaar beton in de bekisting gieten, zodat het goed rondom de wapening komt. Het beton moet daarna uitharden. Uiteindelijk is de bekisting dus niet meer nodig als tijdelijke mal. Deze wordt dan verwijderd.
Uitgraven van de onderdoorgang
Er worden tienduizenden ‘kuubs’ (kubieke meters) zand uitgegraven voor de onderdoorgang. In oktober neemt het tempo waarin dit gedaan wordt flink toe. Eerst gebeurt dit aan de oostzijde. Daarna wordt de westzijde verder uitgegraven. De aannemer noemt dit ook wel ‘op diepte brengen’. In de praktijk betekent dit dat gedurende werkdagen en reguliere werktijden er wel iedere tien minuten een zandauto langs kan rijden om het zand af te voeren. Deze zandauto’s worden ook wel ‘dumpers’ genoemd.
Wat kunt u horen of voelen?
Hieronder noemen we enkele werkzaamheden of handelingen die u deze maand zou kunnen horen of voelen. Wij kunnen niet garanderen dat dit een volledige lijst is.
- Voor het storten van het vloeibare beton wordt gewerkt met een betonmixer. De betonmixer heeft een ingebouwde toeter. Wanneer de betonmixer leeg is en moet worden bijgevuld, gaat deze toeter automatisch af om het personeel ter plaatse erop te wijzen dat de mixer moet worden bijgevuld;
- De stalen mallen voor het beton moeten in elkaar worden gezet. Hierbij worden hamers gebruikt. U kunt zich vast voorstellen dat het gebruik van hamers op staal ervoor zorgt dat u het in elkaar zetten van de mallen soms zult horen.
- Er worden acht weken lang rupsvoertuigen ingezet in ‘de bouwkuip’. Rupsvoertuigen kunnen, vooral wanneer ze over kleigrond rijden, een relatief kleine trilling voor de omgeving veroorzaken. Er is op deze plek relatief weinig sprake van kleigrond, dus wordt verwacht dat het hier erg mee zal vallen.
- Diverse werkvoertuigen en bouwverkeer hebben een ingebouwd ‘piepje’ wanneer ze achteruit rijden. Dit is uiteraard bedoeld als veiligheidsmaatregel om anderen om dit voertuig heen alert te houden.