
Nu de laatste vloeren zijn gestort, start de aannemer deze maand met het storten van de betonnen wanden van de onderdoorgang. De eerste hoge buitenwand, van zo’n 7 meter hoog, staat inmiddels al. Toch zijn dit niet de wanden waar u als gebruiker van de onderdoorgang straks naar zal kijken. Er worden namelijk ‘voorzetwanden’ voor geplaatst. Die krijgen een mooi golfpatroon en worden ‘prefab’ op een andere locatie geproduceerd. Naar verwachting worden de voorzetwanden eind april geplaatst.
Storten betonnen wanden
Stevige wanden zijn erg belangrijk: ze houden de onderdoorgang, die onder het grondwaterniveau ligt, droog én dragen de spoordekken waar de treinen overheen rijden. We schreven eerder al een artikel over hoe het storten van beton in zijn werk gaat. Op de plek waar de wanden komen, wordt een kist geplaatst; een soort mal voor het beton. Daarin wordt eerst wapening aangebracht voor de stevigheid. Dan is het tijd om beton te storten. Door het te ‘verdichten’ worden alle holle ruimtes goed opgevuld.
De wanden worden op een andere manier afgewerkt dan de vloeren. De vloeren werden ‘gevlinderd’. Het schuren van de machine kon in de omgeving gehoord worden. De bovenzijde van de wanden wordt met de hand geschuurd door vakmensen. Dat verkleint de kans op schade én zorgt voor minder overlast. Als het beton, na ongeveer een week, is uitgehard, haalt de aannemer de mal weg.
Start aanleg fietsbrug
Aan de oostzijde van het spoor komt een fietsbrug die, parallel aan het spoor, over de onderdoorgang heen gaat. Die brug is bedoeld voor doorgaand fietsverkeer van de rotonde aan de Kaldenkerkerweg naar de Onderste of Bovenste Molenweg. Medio maart start de aannemer met de aanleg van deze fietsbrug door de ondersteuning ervan op te bouwen.
Project Vierpaardjes is een samenwerking met



