Een dag uit het leven van omgevingsmanager Chiara Urlings
donderdag 28 november 2024

Bij een groot project als Vierpaardjes is het belangrijk om de omgeving goed te betrekken en informeren. Vanuit aannemer Mobilis zorgt omgevingsmanager Chiara Urlings er samen met collega’s voor dat bewoners weten wat ze wanneer kunnen verwachten. Hoe ziet een typische werkdag uit het leven van Chiara Urlings eruit? Ze neemt ons mee. 

Ochtend

“Mijn werkdag begint vandaag vroeg. Ik moet een flink stuk rijden naar de bouwkeet van Mobilis in Venlo, maar dat heb ik graag over voor dit project. In de bouwkeet praat ik bij met de werkvoorbereiders. Dan is het al snel tijd voor het eerste overleg van vandaag: het voortgangsoverleg met onze opdrachtgever ProRail. We bespreken de stand van zaken in het project en ik licht toe wat er speelt in de omgeving. De informatie die ik ontvang neem ik mee naar mijn volgende overleg met de omgevingsmanager en communicatieadviseurs van ProRail en gemeente Venlo. Samen bekijken we welke impact de werkzaamheden hebben op de omgeving, welke communicatie nodig is en of er nog nieuwe meldingen vanuit het buurtteam en bewoners zijn. Aangezien de gemeente de communicatie richting omwonenden verzorgt, is het heel belangrijk dat ik hen goed informeer over de uitvoering van Mobilis.”

Middag

“Na een verfrissende wandeling in de pauze langs het bouwterrein en door de wijk, ga ik met de projectmanager van Mobilis op bezoek bij een bewoner. Deze bewoner heeft schade aan het stucwerk gemeld. We proberen schade tijdens de uitvoering natuurlijk zo veel mogelijk te voorkomen. Daarom laten we voorafgaand aan de werkzaamheden een onafhankelijk bureau een analyse maken van de mogelijke impact van de werkzaamheden. Op basis daarvan bepalen we bij welke woningen we een bouwkundige nulopname laten uitvoeren. Als we dan een schademelding ontvangen, onderzoeken we wat er aan de hand is en laten we een bouwkundige tussenopname uitvoeren. Daarmee brengen we de schade in kaart. Zo proberen we het samen met de bewoners zo goed mogelijk op te lossen. Na een rondje door het huis en het voeren van een goed gesprek, maken we duidelijke afspraken over het vervolg en de oplossing. Dit leg ik na afloop meteen vast op de mail.”

“Aan het eind van de dag sta ik samen met de omgevingsmanager van de gemeente op de kijkerstribune voor het inloopspreekuur. Er komen een aantal nieuwsgierige bewoners langs met vragen. Ook toevallige voorbijgangers hebben interesse in wat we doen. Dat is erg leuk! We vertellen dan ook trots over het project en hoe mooi het eruit komt te zien.”

Zo draag ik bij aan het succes van de onderdoorgang

“Vanuit mijn rol ben ik natuurlijk niet direct bij de uitvoering betrokken. Ik zorg ervoor dat de omgeving op een begrijpelijke manier op de hoogte wordt gehouden van de werkzaamheden. Daarnaast is het belangrijk dat ik goed op de hoogte ben van wat er in de omgeving speelt. Zeker bij een project als dit met veel impact op de omgeving. Goede samenwerking en afstemming met mijn collega’s van Mobilis, ProRail en gemeente Venlo is dan ook cruciaal. Ook al is dat in de hectiek van de uitvoering soms een uitdaging. Het is dus echt teamwork, dat maakt mijn werk zo leuk!”

Project Vierpaardjes is een samenwerking met