De onderdoorgang wordt gebouwd met heel erg veel beton: ongeveer 9.500 m3. Dit najaar is aannemer Mobilis er heel druk mee. Maar hoe pakken ze dat aan?
Eerst de werk- en constructievloeren
De aannemer begint met het storten van de werk- en constructievloeren van de onderdoorgang. Hier komt straks de weg op te liggen. De eerste stap is het leggen van de stevige basis: de wapening. Die zorgt ervoor dat het beton straks sterk genoeg is om zware lasten te dragen. Denk aan het verkeer dat door de onderdoorgang rijdt. De wapening bestaat uit gevlochten stalen staven. Als de stevige basis ligt, wordt het beton gestort in een bekisting van staal (een soort mal). Zo komt het beton goed rondom de wapening te zitten. Daarna moet het uitharden. Uiteindelijk is de bekisting niet meer nodig als tijdelijke mal. Deze wordt dan verwijderd.
Daarna de betonnen wanden
Zodra de vloeren liggen, zijn de wanden aan de beurt. Deze zijn erg belangrijk: ze houden de onderdoorgang, die onder het grondwaterniveau ligt, droog én dragen de spoordekken waar de treinen overheen rijden.
De constructievloeren vormen de stevige ondergrond voor de wanden. Uit die vloeren steekt wapening: stalen staven. Dat zorgt ervoor dat het beton van de wanden goed verbonden wordt aan de vloer. Op de plek van de wanden wordt een kist geplaatst; een soort mal voor het beton. De hoogte van die kist varieert tussen de 0,5 en 5 meter, afhankelijk van waar deze in de onderdoorgang staat. In de kist brengt de aannemer wederom wapening aan. Dan is het tijd om beton te storten. Door het te ‘verdichten’ worden alle holle ruimtes goed opgevuld. Als het beton nog nat is, wordt de bovenzijde met de hand geschuurd door vakmensen. Dit verkleint de kans op schade. Na ongeveer een week is het beton uitgehard en haalt de aannemer de mal weg.
Als de onderdoorgang helemaal klaar is, ziet u een deel van de wanden niet meer. Aan de buitenkant worden ze gedeeltelijk aangevuld met grond. Aan de binnenkant worden de wanden bekleed met betonnen panelen met een mooie structuur.
Bekijk welke stappen we nog meer zetten om de onderdoorgang te maken.